С равным успехом они могут разыгрывать сценки из любимых мультфильмов, изображать родителей и старших ребят, копировать то, что увидели на улице или по телевизору. Становясь старше, дети начинают выбирать, либо пытаясь имитировать поведение тех, кто им нравится, либо полностью отметая воздействие неприятных или непонятных людей. Подростки обычно довольно четко знают, на кого хотят быть похожими не только в будущем, но и в настоящем. Их выбор не всегда соответствует возрасту и жизненной ситуации, но это не мешает им строить свое поведение, отрабатывать жесты, реплики, выражение лица, опираясь на любимый образец.

 

«Ролевая модель», по-английски role model, - конкретный человек или персонаж фильма, сериала, который служит примером для подражания и даже воспринимается как идеал. Подростки пока не умеют отличать возрастные, общественные особенности, не понимают разницы между вымыслом и реальностью. Поэтому юноша может видеть себя «крутым» героем боевика, а девушка может вести себя, как тридцати-сорокалетняя героиня сериала.

 

Согласно исследованиям ученых разных стран, на первом месте в качестве role model у молодежи оказываются спортсмены, хотя поведение кумиров ребята далеко не всегда одобряют. Привлекает  ореол славы, огромные гонорары, а также стремление к победе, выносливость. На втором месте стоят знаменитости – актеры, музыканты, то есть те, кто всегда на виду, чей малейший шаг постоянно муссируется в прессе, в интернете. На третьем месте зачастую стоят собственные родители и учителя. Подросткам бесполезно объяснять, почему не стоит во всем копировать любимого героя. А вот провести урок-дискуссию на тему role model всегда полезно. Предлагаемая разработка предназначена для старшеклассников.

 

Mixed Messages from Role Models

Upper-Intermediate Level

 

  1. Discussion.

 

In pairs, discuss the following.

1) Do children usually have role models?

2) People of which professions and occupations often become the examples to follow?

3) What's most important, appearance or behavior, when YOU try to model yourself on someone else?

4) Do you ever wish to be different from what you are?

 

B. Vocabulary.

I. Make up your own sentences with the following words and expressions. Use a dictionary if you are unsure of a word's meaning.

 

to admit, to acknowledge, impact, survey (n. and v.) to ban, peers, celebrity.

 

You may write your sentences in the space provided below:

1.______________________________________________________________________

2.______________________________________________________________________

3.______________________________________________________________________

4.______________________________________________________________________

5.______________________________________________________________________

6.______________________________________________________________________

7.______________________________________________________________________

 

C. Role Models Give Mixed Messages to Teens.

How do you understand this phrase? Which topics are going to be discussed? Write some ideas on the board.

 

D. Language.

When famous people are discussed today, the following problems are often mentioned:

substance abuse, crime, violence, plastic surgery, peer pressure.

 

In pairs, choose the one that you think is the most important issue today. Give your own reasons why you chose this particular problem to discuss.

 

Extension.

A. Web Research.

Check some recent news on the Web, or find a famous person through a search engine. See if any instances of offensive behavior are listed. Share your findings with the group.

B. Writing.

Based on this lesson and on your own research, write a short essay about mixed messages which children today may get from the news about some celebrities.

 

Teacher's Notes and Answer Keys.

General note: This is an upper-intermediate level lesson. Students are expected to be able to discuss such important issues as behavior and role models fluently.

 

A. Discussion.

Let your students discuss the subject freely. Be on hand to help if necessary.

 

B. Vocabulary. Check that your students understand all the words. Tell them that they may write two sentences for the word survey, or for any other word which can be used both as a verb and a noun.

 

С.Encourage students to express their ideas about role models.

Role models means models or examples to follow.

Mixed messages means messages which can be interpreted in at least two different ways.

 

D.Encourage students to produce full sentences.

You may wish to pay special attention to the word celebrity. Most often students would know the verb to celebrate; they may be confused by the noun. Peer pressure should also be explained.

 

Extension.

Web Research.

If you have got Web access, this is a great opportunity to let your students search the Web and find their own examples of strange, bad or GOOD behavior demonstrated by various celebrities in public.

 

Writing.

Let students think for themselves and express their own ideas in writing. Suggest that they write at least 100 words.

 

Нина Коптюг, кандидат филологических наук, Новосибирск

 

Все выпуски рубрики "Мудрый совет"